Walton Ensemble: ‘Facade – An Entertainment’

Fredag 11 jun 21:00

  Dokkhuset Scene Fredag 11 jun  21:00
Billetter

Smakebiter



Dirigent: Nicolai Kjennstadbakk Berg
Resitatør: Ingerborg Haugvik Francke
Resitatør: Hans Ona Gjul
Fløyte: Julie Singsaas
Klarinett: Håkon Soldal Karlsen
Trompet: Mari Røttereng
Horn: Even Brodwall
Slagverk: Herman Brynjulvsrud Haug
Cello: Sigrid Sand Angelsen
Cello: Lucas Delgado Redolfi

«Facade An Entertainment» er et ganske unikt, omfattende og spennende verk skrevet i 1923 av William Walton. Det er skrevet rundt diktene til poeten Edith Sitwell. Hun publiserte flere dikt i magasinet Wheels i tiden 1918 – 1922. Hun – sammen med sine søstre –  dannet en kunstner clique i London og ble kjent som «The Three Literary Sitwells». Blandt disse som endte opp i denne gruppen var komponisten Willliam Walton som etter hvert endte opp som Sitwells protesje og begynte å akkompagner flere av diktene hennes når hun framførte de live.

Walton har i ettertid komponert musikk til diktene Sitwell publiserte i Wheels. Han ga denne samlingen navnet Facade An Entertainment urfremføringen av verket fant sted 12. Juni 1923, dirigert av Walton og resitert av Edith Sitwell selv.

Besetningen varierte i mellom framførelser i tiden etter premieren men til slutt ble den offisielt publisert i en «Definitive Edition» i 1951 som en septett for fløyte, klarinett, saxofon, trompet, slagverk, cello og 1 eller 2 resitatører. Verket består av 21 satser i 21 forskjellige stiler. Verk som

Facade er en sjeldenhet å høre live i sin helhet, det befinner seg i en slags Limbo da svært få finner tid eller kapasitet til å framføre det. Det store orkesterne og korpsene har vanligvis ikke mulighet til avse musikere til noe så «lite» og mindre institusjoner spiller sjelden hele verket da det er mye krevende musikk.

Kammermusikalst er det ett veldig krevende verk, med en uvanlig besetning og 2 resitatører. Satsene svinger seg også voldsomt fra den ene stilen til en annen. En polka, som etterfølges av en fox-trot før det går over i en vuggesang, noe som krever stor fleksibilitet fra musikerne å hoppe fra sjanger til sjanger så fort. Noe som gjør verket enda mer spennende og morsomt for lytterne.

Arr: Dokkhuset Scene